Kullancsok

Az erdokben sajnos nagyon sok a kullancs. A kullancs elleni védekezésre nem csak azok kell figyeljenek, akik rendszeresen kihordják sétálni kutyáikat. A zárt udvaron élo, nem kijáró állatban is lehet kullancs, hiszen a macskák, kóbor kutyák bundájában, rengeteg kullancs rejtozködhet. A legnagyobb veszélyt a babesiosis nevu kutyabetegség jelenti. Ez úgy alakul ki, hogy a kullancsok a vérszívás során apró élosködoket juttatnak a vérkeringésbe. Ezek a vörösvérsejtekben telepednek meg, itt szaporodnak, és elpusztítják a vörösvérsejteket. Jellegzetes tünetei a magas láz (a kutya bágyadt, étvágytalan), kórjelzo értéku a sötét, barnás vagy véres vizelet, késobb sárgaság is kialakul. Elofordul ún. “kis” babesia is, ilyenkor a jellegzetes tünetek hiányoznak, egyszeruen csak “nem az igazi” az állat.

Idoben megkezdett kezeléssel a gyógyulás esélyei nagyon jók, késon diagnosztizál esetben máj- vesekárosodások léphetnek fel, illetve el is pusztulhat az állat. A betegség ellen sajnos nincs védooltás, jó minoségu kullancs ellen védo készítménnyel (nyakörv, nyakborbe dörzsölheto csepp, spray) elozhetjük meg. Ritkábban eloforduló, szintén kullancs által okozott betegség a Lyme-kór (ez ellen van védooltás!) és a kullancsencephalitis.

Macskán a kullancs egy babesiosishoz hasonló, Haemobartonellosis nevu betegséget okozhat. Szerencsére a Délegyháza környéki kullancsok ezt a kórokozót nem terjesztik (pillanatnyilag, ez sajnos változhat), így a cicáknak inkább csak kellemetlenséget okoznak a vérszívók, és persze a gazdik se örülnek, ha az ölükbe bújó házikedvenc simogatásakor kullancsokba botlik az ujjuk. A kutyákhoz hasonlóan itt is különbözo nyakörvek, bedörzsölok, spray-k között válogathatunk. A nyakörveket nem szívesen ajánlom, mivel ha csak évi egy-két alkalommal is, de okoznak balesetet, felakadhat vele a cica a kerítésre, és ha nem tud kibújni belole bizony meg is fulladhat. Ha kutya elol menekül amikor beakad valahová a nyakörv, akkor pedig abból lesz a baj hogy utoléri az üldözoje. Ha a cica nem csavarog, szinte mindig kerten belül marad, akkor jó megoldás a nyakörv, de a tekergosebb jószágoknak inkább a nyakborbe dörzsölheto cseppeket ajánljuk.

© 2018 Dr. Kovács Géza - Tolnai Állatorvos . Minden jog fenntartva. Az oldalt készítette: Kreatívbiznisz

Please publish modules in offcanvas position.